| Przydatna wiedza dla przedsiębiorcy

Jak znaleźć genialny pomysł na biznes?

„Pomysł na biznes” to temat, który od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem internautów. W tym artykule pokażemy ci, że na innowacyjny pomysł na własną firmę nie trzeba wcale przypadkowo „wpadać”. Można go zwyczajnie wypracować. Trzeba tylko dobrze podejść do sprawy.

Jak uruchomić swoją kreatywność?

Dobra wiadomość jest taka, że każdy z nas jest kreatywny. Nasz mózg lubi wyzwania i ciężką pracę. Uwielbia, kiedy narzucamy mu ograniczenia, na przykład szukając skrajnie niskobudżetowego pomysłu na biznes. To właśnie ograniczenia sprawiają, że zaczynamy się rozglądać za naprawdę niestandardowymi rozwiązaniami.

Podobnie rzecz się ma, jeśli z naszego biznesowego pomysłu wyrzucimy najważniejszy element. To wtedy nasz umysł zaczyna działać na wysokich obrotach. Przykład: wyobrażasz sobie dorożkę bez konia? Twórcy pierwszego samochodu nie mieli z tym problemu.

Jak więc uruchomić swoją kreatywność? Już samo zadawanie sobie na głos (!) najbardziej nawet absurdalnych pytań rozpoczynających się od „a gdyby zrobić tak, że...”, może uruchomić lawinę genialnych pomysłów.

Gdzie szukać inspiracji?

Pomysły czają się dosłownie wszędzie. Są nawet na stronie, którą właśnie teraz czytasz. Rozwiń zakładkę „Nasze programy” i rzuć okiem na listę naszych produktów:

  • mpSekretariat
  • mpGabinet
  • abcMagazynu
  • abcFitnessu
  • abcSerwisu
  • mpCRM

Co możesz powiedzieć na podstawie samej listy? W tej chwili pewnie nic. Ale za chwilę sprawa się rozjaśni.

Gdzie leżą pomysły na biznes?

Emilie Wapnick w swojej prezentacji wygłoszonej na konferencji TED stwierdziła, że pomysły można znaleźć w miejscu przecięcia się dwóch lub więcej dziedzin. Co więcej, dziedziny te nie muszą być pokrewne. Mogą być zupełnie odległe. Mogą wręcz nie mieć ze sobą żadnych punktów wspólnych.

Przykładem jest firma Meshu, której założyciele połączyli swoje zainteresowania geografią i podróżami – z pasją do biżuterii. W efekcie wypuścili na rynek biżuterię inspirowaną kartografią.

Wróćmy do naszej listy produktów. To w nich można znaleźć nowe pomysły na biznes. Spróbuj zastosować to, o czym mówiła Emilie Wapnick i zestawić dany program z jakąś mniej lub bardziej odległą dziedziną.

Przykłady:

mpGabinet to program do obsługi gabinetów lekarskich, a mpSekretariat stosowany jest przez wirtualne asystentki. Z jednej więc strony mamy medycynę, z drugiej – biuro. Firma zbudowana na styku tych dwóch światów mogłaby świadczyć usługi personalnych (zdalnych) asystentek zdrowotnych dla ludzi, którzy nie mają czasu o siebie zadbać.

Łącząc w podobne elementy abcSerwisu z abcFitnessu, można otrzymać pomysł na biznes oparty na „serwisowaniu” ludzi marzących o szczupłej sylwetce. Zamiast uprawiać fitness na sali, osoby takie zjawiałyby się w „serwisie” co jakiś czas, a ćwiczenia wykonywałyby w domu.

A gdyby tak odwrócić kolejność „problem – rozwiązanie”?

Nasza firma tworzy programy, które rozwiązują potrzeby konkretnych grup przedsiębiorców. Przykładem może być mpCRM, czyli system do zarządzania relacjami z klientem, który nawiasem mówiąc, jest czymś więcej niż narzędziem. To element strategii biznesowej, w której potrzeby klientów są czymś absolutnie priorytetowym.

Mamy więc produkt, który jest odpowiedzią na problem klientów. A gdyby tak poszukać pomysłu na firmę, zaczynając od analizy możliwości tego narzędzia? Na długiej liście cech mpCRM znajduje się między innymi „możliwość planowania zadań i przypomnień (w tym w formie e-mail i/lub SMS)”. Pytanie za milion brzmi: czy można stworzyć firmę oferującą usługi planowania albo przypominania?

Czy pomysł na biznes musi być oryginalny?

Idea szukania pomysłów leżących na przecięciu się dwóch lub więcej dziedzin jest niezwykle atrakcyjna i pobudzająca wyobraźnię. Z drugiej jednak strony, pomysł na biznes nie musi być stuprocentowo oryginalny. Między innymi dlatego, że żyjemy obecnie w czasach kultury remiksu.

Czerpiemy z cudzych pomysłów, tworząc nowe rozwiązania z istniejących już składników. Na myśl przychodzi tutaj radio Marconiego, które w całości powstało z elementów doskonale znanych, ale dopiero ich zestawienie ze sobą w tej a nie innej konfiguracji okazało się innowacją na skalę światową.

Wracając na koniec do tematu kreatywności, która jest kluczem do znalezienia pomysłu na biznes. Trzema głównymi filarami kreatywności są kopiowanie, łączenie i przerabianie:

https://www.youtube.com/watch?v=JPJ3oy-rWUk

Jak więc znaleźć pomysł na biznes? Przepis jest prosty:

  • remiksuj, co tylko się da
  • szukaj innowacji na styku różnych dziedzin
  • nieustannie rozwijaj swoją kreatywność
                </div> 

Aby Twoja firma mogła odnosić sukcesy

musisz wyposażyć ją w odpowiednie narzędzia