31 Paź |

77% internautów kupuje online – jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

W tej chwili w Polsce około 150 tysięcy firm prowadzi sprzedaż online, Twoja także? Samo postawienie sklepu internetowego i uzupełnienie go produktami nie wystarczy, aby klienci zaczęli składać zamówienia. Najpierw muszą znaleźć Twój sklep w sieci. Sprawdź, co zrobić, aby klienci kupowali od Ciebie.

Kto kupuje przez Internet?

Bez względu na to, czym handlujesz, Twoi klienci już są w sieci. Według raportu: E-commerce w Polsce 2021 przez Internet częściej kupują kobiety (53%), ludzie z wyższym wykształceniem (35%), mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców (32%) oraz oceniający sytuację swojego gospodarstwa domowego jako średnią (56%). Co ciekawe, średnią, a nie - dobrą. Co zrobisz z tą wiedzą? Możesz wiele albo nic. Zastanów się, kto jest Twoim klientem docelowym i jak sprawić, żeby znalazł Ciebie w sieci! I nie wahaj się – 77% wszystkich internautów kupuje online. To zbyt wielu potencjalnych klientów, aby ich zlekceważyć.

Pandemia COVID-19 a wzrost popularności sklepów internetowych

Nie ulega wątpliwości, że kolejne lockdowny, ograniczenia oraz zakaz handlu w niedziele przyczyniły się do wzrostu popularności sprzedaży online. Ludzie kupują online częściej i więcej. Co zrobić, aby kupowali od Ciebie?

W tym artykule znajdziesz wskazówki, co zrobić, aby Twój sklep był widoczny w Internecie.

  • Popraw swoją pozycję w Google
  • Dostosuj się do urządzeń mobilnych
  • Postaw na wiele kanałów sprzedaży
  • Znajdź klientów w mediach społecznościowych
  • Postaw na lubiane przez użytkowników metody płatności
  • Kontroluj opinie
  • Zadbaj o dostawę

Popraw swoją pozycję Google

Jak konsumenci szukają ofert w Internecie? Wpisują poszukiwaną frazę w wyszukiwarkę Google. Im wyżej w wynikach wyszukiwania odpowiednich haseł pojawi się Twój sklep, tym większy będzie ruch w witrynie. Większy ruch oznacza większą szansę, że ktoś od Ciebie kupi. Przy okazji – im więcej wejść na stronę, tym wartościowsza jest ona dla robotów Google… Ale o tym za chwilę.

SEO a ruch organiczny

Pozycjonowanie stron (SEO) polega na optymalizowaniu stron WWW i sklepów internetowych tak, aby uzyskiwały jak najlepsze wyniki wyszukiwania – najwyższe pozycje w rankingu Google.

Po wpisaniu wybranego hasła w wyszukiwarkę, otrzymamy listę stron, które według Google będą dla nas najbardziej wartościowe. Rzut okna na wyniki pozwoli nam rozróżnić dwie zupełnie niezależne od siebie sekcje – wyniki płatne i wyniki organiczne.

Wyniki płatne – reklamy pay per clik

Sekcja z listą płatnych wyników najczęściej wyświetlana jest jako pierwsza tuż pod wyszukiwarką.

Wyniki są oznaczone jako płatne, np. słowem: Reklama, a o ich kolejności decydują zainwestowane w Google Ads środki. Przy tej okazji warto podkreślić, że wśród świadomych użytkowników Internetu panuje trend na celowe nieklikanie pozycji z płatnych wyników. Dlaczego? Po pierwsze wyniki te uważane są niewiarygodne, po drugie nie każdy chce dać zarobić gigantowi na pay per clik. Czy to oznacza, że nie powinieneś inwestować w Google Ads? Nie. To oznacza, że musisz zastanowić się, w której grupie jest Twój potencjalny klient.

Wyniki organiczne

Wyniki organiczne (znane też jako wyniki bezpłatne, wyniki naturalne) zależą od czynników rankingowych, które pod uwagę bierze algorytm Google. To te wyniki powinny być dla użytkowników Internetu wiarygodniejsze niż płatne. Jednak wiemy, że możemy wpływać na naszą pozycję w Google. Na rynku jest wiele agencji specjalizujących się w pozycjonowaniu – optymalizacji stron internetowych pod algorytmy wyszukiwarek (Search Engine Optimization – SEO).

Jak działa algorytm Google?

Kiedy Ty wpisujesz w wyszukiwarkę określone hasło, np.: faktura online, roboty Google przeszukują indeks stron WWW i wyszukują te, które zwierają poszukiwaną przez Ciebie frazę. Tworząc ranking wyświetlanych Tobie stron, Google bierze pod uwagę mnóstwo kryteriów, niestety, nie znamy wszystkich.

Z punktu widzenia pozycjonowania ważne są:
  • Jakość treści na stronie (zawartość słów kluczowych, zastosowanie nagłówków, wyróżników, spisu treści itp.)
  • Content marketing (nie wystarczy umieścić na stronie nasycone słowami kluczowymi treści niskiej jakości, pełne reklam lub przekopiowywane z innych stron)
  • Linki zewnętrzne do strony
  • Doświadczenia użytkowników strony (brak błędów, szybkość ładowania, intuicyjna nawigacja)
  • Struktura i menu strony (podział zawartych danych na podstrony, kategorie itp.)
  • Optymalizacja kodu (kompresja danych, usunięcie zbędnych znaków, dostosowanie do urządzeń mobilnych itp.).

Aby strona była widoczna w Google, trzeba o nią stale dbać. Nie wystarczy kilka intensywnych działań na początku i pozwolenie, aby witryna żyła swoim życiem. Roboty Google nie śpią, ciągle się uczą, a parametry wpływające na pozycjonowanie – zmieniają się.

Dostosuj się do urządzeń mobilnych

Zgodnie z raportem Gemius Polska Polacy robią zakupy, najczęściej korzystając z laptopa (78%), ale jego przewaga nad smartfonem maleje w zatrważającym tempie! Już 76% respondentów zadeklarowała, że zakupy robi przy użyciu smartfona, a w najmłodszej przebadanej grupie (15-24 lata) smartfonem w celach zakupowych posługuje się aż 92% badanych! Pamiętaj, nawet jeśli w tej chwili te osoby nie są w Twojej grupie docelowej, ci ludzie będą dorastać, a ich udział w rynku będzie tylko większy.

Z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych, zadbaj o formularze na stronie i jej responsywność.

Formularze

Korzystanie z formularzy na smartfonie powinno być tak samo wygodne jak na laptopie czy komputerze stacjonarnym. To niezwykle ważne, bo w formularze są niezbędne m.in. do:

  • uzupełnienia danych potrzebnych do złożenia zamówienia
  • założenia konta na sklepie
  • obsługi koszyka
  • wypełnienia formularza kontaktowego.

Oznacza to, że formularz nieprzystosowany do urządzenia mobilnego, może sprawić, iż kupujący porzuci koszyk na ostatnim etapie – składania zamówienia.

Responsywność

Twój sklep internetowy musi być przygotowany tak, aby dobrze wyświetlał się nie tylko na dużym ekranie, laptopie, tablecie, lecz także na smartfonie. Przewijanie listy produktów, płynne przejścia między kategoriami, menu dostosowane do ekranów urządzeń mobilnych czy poprawne wyświetlanie banerów są podstawą komfortowego korzystania ze sklepu online.

Postaw na wiele kanałów sprzedaży

Nie ograniczaj się jedynie do dystrybucji towarów przez swój własny sklep. Jak podaje raport Gemius 86% internautów jako najlepiej rozpoznawalną markę e-serwisu zakupowego wskazało Allegro. Stać Ciebie na to, żeby tam nie sprzedawać?

Prowadzenie wielokanałowej sprzedaży nie musi być trudne. Potrzebujesz narzędzia, w którym obsłużysz sprzedaż w sklepie WWW oraz zamówienia z innych źródeł zewnętrznych. Nie musisz szukać systemu ERP, dziś rozwiązania online fakturowo spełnią wszystkie Twoje wymagania, a do tego integracje z Allego oraz z systemami takimi jak BaseLinker czy Furgonetka pozwolą pracować Tobie w jednym, dostępnym z przeglądarki programie.

Zapewnij sobie klientów z różnych źródeł

Media Społecznościowe

Wykorzystaj media społecznościowe do budowania wizerunku Twojej marki, jej świadomości wśród odbiorców oraz znajdywania nowych potencjalnych klientów. To także dobry konał komunikacji z klientami – odpowiadania na oceny i komentarze.

Pamiętaj, nic nigdy nie będzie taką dobrą reklamą jak zadowolony klient.

Artykuły Sponsorowane

Artykuły sponsorowane z linkami do Twojego sklepu lub strony WWW nie tylko sprawiają, że roboty Google uznają Twoje serwisy za bardziej wartościowe, lecz także budują większe zaufanie do Twojej marki i sprawiają, że jej popularność rośnie.

Postaw na lubiane przez użytkowników metody płatności

Ankietowani raportu E-commerce w Polsce 2021 jako najchętniej wybieraną metodę płatności wskazali szybkie przelewy. Wybrało je 70% kupujących. Natomiast, jeśli chodzi o marki serwisów płatności, na pierwszym miejscu plasuje się PayU, a na drugim – Przelewy 24. Wybierając operatora płatności, wieź to pod uwagę.

Kontroluj opinie

Jak podaje raport Gemius opinie są głównym źródłem budowania wiarygodności nawet w przypadku nowo odwiedzanego sklepu, dlatego zadbaj o swoje opinie – zarówno te w wizytówce Google, mediach społecznościowych oraz na platformach sprzedażowych. Nie usuwaj negatywnych komentarzy – odpowiadaj na nie. Pokaż, że zależy Tobie na kliencie. Lepiej przyznać się do błędu, przeprosić i zrobić to w świetnym stylu, niż pozwolić, aby spirala hejtu osiągnęła efekt kuli śnieżnej. Zdobycie pozytywnych opinii wymaga wiele zaangażowania. Nie pozwól, aby Twój wysiłek poszedł na marne.

Zadbaj o dostawę

Zadbaj o formę dostawy

Wybierz formę dostawy, którą najchętniej wybierają kupujący w polskim Internecie. Na dzień dzisiejszy (zgodnie z raportem Gemius) ¾ kupujących online wybiera paczkomaty InPost.

Zadbaj o koszty dostawy

56% badanych wskazało, że niższe koszty dostawy są tym, co skłoniłoby ich do częstszych zakupów online. Dlatego zadbaj o jak najlepszą ofertę dostawy. Porównuj różne usługi kurierskie. Zdecydowanie ułatwi Tobie to korzystanie z usług firm typu Furgonetka.

Sklep internetowy wydaje się być prostym pomysłem na biznes, szczególnie teraz, kiedy jako społeczeństwo coraz więcej kupujemy online. Samo założenie sklepu może być relatywnie tanie, szczególnie, jeśli wybierzmy rozwiązanie typu SaaS. Konto w mediach społecznościowych założysz w kilka minut… A jeśli wybierzesz model dropshipping, nie musisz martwić się ani o wysyłkę towaru do klienta ani o przechowywanie towarów. Kwestie związane z gospodarką magazynową leżą bowiem po stronie dostawcy. Pamiętaj jednak, żeby klienci składali zamówienia w Twoim sklepie online, muszą go najpierw znaleźć w sieci.

Aby Twoja firma mogła odnosić sukcesy

musisz wyposażyć ją w odpowiednie narzędzia