Polityka cookies

Nasza strona do poprawnego działania wykorzystuje ciasteczka, o których możesz przeczytać w naszej polityce prywatności.

Poprzez zamknięcie tego komunikatu wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.

Akceptuję

03 Wrz | Przydatna wiedza dla przedsiębiorcy

Panel B2B czy sklep internetowy – dylemat współczesnego przedsiębiorcy

E-commerce to jedna z dynamicznie rozwijających się w naszym kraju branż. Według „Raportu e-commerce”, który w styczniu tego roku wydało interaktywnie.com, wartość sprzedaży w polskim internecie szacuje się na 40 mld złotych. Jej rozwój to bodziec do zwiększania zapotrzebowania na wiele zawodów, takich jak m.in. wirtualne asystentki, zajmujące się chociażby promocją firm w mediach społecznościowych, copy writerów piszących teksty lubiane przez wyszukiwarki czy firm zajmujących się pozycjonowaniem stron w sieci, nie wspominając już twórców stron i sklepów internetowych. E-handel może być dodatkowym zajęciem lub rozbudowaną działalnością prowadzoną wyłącznie on-line. Każdy, kto próbował zaistnieć w internecie, wie, że nie jest to łatwy chleb, jednakże prostota, z jaką można dziś założyć sklep internetowy coraz więcej osób skłania do podjęcia rękawicy.

B2B czy B2C?

Marketing internetowy możemy podzielić na dwa modele sprzedaży: B2B oraz B2C. Dziś przyjrzymy się im od strony platform cyfrowych, na których mogą być prowadzone. Ktoś może takie wyjaśnienie uznać za truizm, ale dla porządku musi paść definicja obu modeli. Business to business to współpraca między firmami, Business to Customer natomiast zakłada model sprzedaży klientowi indywidualnemu. To tak naprawdę dwie drogi, którymi może kroczyć nasz biznes, co ważne – wybranie jednej nie musi oznaczać rezygnacji z drugiej! Na początek jednak skupmy się na platformach, na jakich powinniśmy obsługiwać klientów z grupy Customer, a na jakich tych z etykietą Business.

Sklep internetowy

Jeśli nasze produkty mają docierać do klientów indywidualnych, wystarczy nam sklep internetowy. To ważne, aby przed podjęciem decyzji odnośnie wyglądu i zasad działania sklepu, dokładnie opisać reprezentantów grupy, w której gusta chcemy trafić. Klienci z modelu B2C decyzję o zakupie często podejmują intuicyjnie, bywa, że pod wpływem emocji lub chwili. Dlatego bardzo ważna jest estetyka naszego sklepu - musi trafiać w upodobania potencjalnych Klientów. Inne kolory, motywy i wzory będą użyte w sklepie oferującym kosmetyki naturalne a inne w sprzedającym akcesoria dla kolarzy. Grafika musi być jak najbardziej atrakcyjna, aby dodatkowo zachęcać Klienta do zakupu. Pamiętajmy, że część z nich ma tendencje do odkładania decyzji o zakupie na później, a tego nie chcemy.

Klienci modelu B2C nie będą związani z nami tak, jak Klienci B2B. Wielu dokona u nas jednorazowego zakupu. Dlatego też w sklepie internetowym powinna być możliwość dokonywania zakupów bez logowania. Oczywiście, zachęcajmy naszych odbiorców, aby zostali z nami na dłużej. Możemy robić to poprzez rabaty bądź programy lojalnościowe dla zalogowanych użytkowników. Jednakże pamiętajmy, że B2C nie pozwala nadawać klientom indywidualnych zniżek. Kolejną istotną kwestią są płatności. Ten, kto decyduje się na zakup w sklepie internetowym, płaci od razu i jako właściciele e-sklepu właśnie taki model płatności musimy udostępnić.

B2B

Bardzo ciekawy i coraz popularniejszy staje się model internetowej sprzedaży B2B, a więc business to business. Jest on dedykowany firmom do współpracy z innymi firmami. Od B2C różni się nie tylko narzędziem, a mówiąc dokładniej – jego możliwościami, lecz także samym procesem sprzedażowym. Ten bowiem trwa znacznie dłużej niż w modelu B2C. Kontrahent potrzebuje więcej i bardziej szczegółowych informacji o produkcie, którym jest zainteresowany. Nie wystarczy, aby argumentacja mająca przekonać go do zakupu odwoływała się do jego emocji. Musi wynikać ona ze szczegółowej analizy parametrów produktu. Kontrahenta trudniej skłonić do zakupu niż klienta modelu B2C, ale zysk, jaki może nam przynieść ten pierwszy, jest znacznie większy. Nawiązywanie relacji trwa dłużej, ale warto poświęcić na to czas i energię, gdyż jeśli zaowocuje współpracą, to także na dłużej. Kiedyś twórcy narzędzi do obsługi B2B wyznawali zasadę w myśl której grafika nie powinna rozpraszać użytkownika. Dziś rozwiązania obsługujące B2B poza tym wachlarzem użytecznych funkcji naprawdę wyglądają atrakcyjnie.

Jednakże nie o urodę tu chodzi. Decydując się na B2B, otrzymujemy narzędzie umożliwiające nam współpracę z kontrahentem przyjmującą formę powtarzalnego cyklu. Jakie są główne założenia narzędzia do obsługi B2B?

  1. Do naszego panelu nie może zalogować się każdy.
    My – administratorzy musimy zatwierdzić konta użytkowników. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad dostępem do naszego panelu. Istotną funkcją jest możliwość ograniczeń lub zablokowania, np. sprzedaży Kontrahentowi, który nie wywiązuje się z podpisanej z nim umowy.

  2. Mamy możliwość tworzenia spersonalizowanych widoków naszym kontrahentom.
    Będą widzieli tylko te produkty lub ich grupy, na których widok im pozwolimy. Podobnie jest z dostępnymi ilościami i cenami. Rzetelne narzędzie pozwoli nam na niepokazywanie żadnych cen ani ilości. Zainteresowany kontrahent musi wówczas zwrócić się do nas z zapytaniem ofertowym.

  3. Indywidualne rabaty i kredyty kupieckie.
    Rabaty nadawane są kontrahentom indywidualnie. Podobnie ma się rzecz z kredytami kupieckimi. Warto, abyśmy mogli określać naszym kontrahentom także indywidualne formy płatności.

Panel administracyjny e-commerce

Jeśli szukamy pomysłu na biznes, na pewno warto rozważyć zaistnienie w handlu internetowym. Podobnie, kiedy chcemy rozwinąć naszą działalność. Wówczas będziemy szukali odpowiedniego rozwiązania, które pozwoli nam prowadzić sklep internetowy lub zarządzać panelem B2B. Klienci BinSoft na pewno docenią fakt, że decydując się na założenie czy to e-sklepu, czy to B2B we współpracy z nami, otrzymają rozwiązanie, którym zarządzać będą poprzez ich program mpFirma. Dzięki temu nie muszą się oni martwić, że obsługa tych narzędzi będzie dla nich trudna, a jej opanowanie – kolejnym wyzwaniem. Idea Ekosystemu BinSoft zmierza do umożliwienia naszym Klientom kompleksowego, cyfrowego zarządzania swoim biznesem z poziomu jednego, dobrze znanego im i lubianego przez nich narzędzia.

 

Aby Twoja firma mogła odnosić sukcesy

musisz wyposażyć ją w odpowiednie narzędzia