Split payment Płatność podzielona

Split payment – kolejne pojęcie zaadoptowane z języka angielskiego, z którym musimy się zapoznać. Płatność podzielona, bo tak tłumaczymy owe split payment to mechanizm, który ma przyczynić się do uszczelnienia ściągalności VAT-u. Podobno sprawdził się m.in. w Czechach i we Włoszech. Teraz czas na Polskę. Z czym w praktyce wiążę się split payment i jak wypłynie na funkcjonowanie przeciętnego polskiego przedsiębiorcy?

Kogo dotyczy split payment?

Metodą split payment można się posłużyć, kiedy obiema stronami transakcji są płatnicy VAT, a więc w relacjach B2B. Kiedy jedną ze stron transakcji jest osoba prywatna, metoda płatności podzielonej nie wchodzi w grę. Drugim warunkiem użycia tejże metody jest waluta transakcji – muszą być nią złote polskie. Oczywiście split payment można zapłacić tylko i wyłącznie podczas dokonywania płatności elektronicznych. Płacąc kartą lub gotówką, nie skorzystamy z metody płatności podzielonej.

Należy także podkreślić jej dobrowolny charakter. Nie jest ona obowiązkowa i pierwsze posłużenie się nią nie jest wiążące z jej dalszym używaniem, aczkolwiek pociąga za sobą określone konsekwencje… Nie zawsze pożądane przez Sprzedawcę.

Zacznijmy jednak od początku. Od z 1 lipca 2018 r. każda firma będąca płatnikiem VAT posiada dwa konta bankowe – pierwsze to dotychczasowy rachunek bankowy (w artykule będziemy nazywać go „firmowym”), drugie – darmowo utworzone przez bank konto VAT. Brak opłat za dodatkowy rachunek gwarantuje przedsiębiorcy ustawa.

Jeśli Klient (w rozumieniu innego płatnika VAT) zapłaci nam metodą split payment, wartość netto trafi na nasz firmowy rachunek, a wartość VAT na specjalnie utworzone do tego konto. Pieniędzmi, które mamy na koncie firmowym, możemy gospodarować dowolnie, natomiast środkami na koncie VAT, już nie. Mimo że należą do nas i nikt inny nie ma do nich dostępu, są w pewien sposób zamrożone. Możemy je wykorzystać do tego, aby rozliczyć się z VAT-u z urzędem skarbowym bądź opłacić metodą split payment wystawioną nam fakturę kosztową. Chcąc nie chcąc będziemy wybierać split payment, żeby wprowadzić w obrót pieniądze z podkonta VAT. Jest wprawdzie możliwość przelania środków z rachunku VAT na rachunek firmowy, ale wiąże się z to z postępowaniem według ściśle określonych procedur. Należy zgłosić się z odpowiednim wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego. We wniosku powinniśmy m.in. określić, jaką sumę chcemy przelać z jednego rachunku na drugi. Urzędnik ma 60 dni na wydanie decyzji, w której określi kwotę, jaką możemy przenieść na rachunek firmowy.

Metoda split payment a produkty marki BinSoft

Wiele z rozwiązań BinSoft pozwala przedsiębiorcom prowadzić sprzedaż – mpFirma, mpFaktura, abcFaktury… Na dzień dzisiejszy nie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie w naszych programach zmian wynikających z możliwości płacenia split paymenyt. Dlaczego? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować proces zakupowy od momentu wystawienia faktury przez Sprzedawcę do momentu opłacenia jej przez Kupującego. Otóż Sprzedawca wystawia Kupującemu fakturę, na której widnieje tylko jedno konto – konto firmowe. Nabywca, który chce zapłacić z wykorzystaniem płatności podzielonej, nie musi mieć na fakturze numeru konta VAT Sprzedawcy. Decydując się na ww. sposób, zaznacza to dopiero w momencie dokonywania płatności elektronicznej, a więc już będąc zalogowanym na swoim internetowym koncie użytkownika. Wówczas musi użyć odpowiedniego komunikatu, w którym określa, że chce zapłacić split payment oraz podać wymagane dane – m.in. numer faktury, NIP Sprzedawcy i wartość VAT. Niektórzy z Klientów BinSoft pytali, czy dodamy numer konta VAT Sprzedawcy na fakturze sprzedażowej wystawianej w programie MP, ABC. Na dzień pisania tego artykułu nie przewidujemy takich modyfikacji naszych szablonów. Uważamy, że podanie dwóch numerów kont byłoby bardzo mylące dla Płatnika. Bowiem, w przypadku, gdy cała należność za fakturę zostanie wpłacona omyłkowo na konto VAT, Sprzedawca nie może samodzielnie przekierować odpowiedniej kwoty netto z konta VAT na właściwe konto firmowe. Musi zwrócić się do urzędu skarbowego z odpowiednim wnioskiem i liczyć się z tym, że jego weryfikacja może potrwać 60 dni. W tym czasie mimo że teoretycznie posiada środki, nie może nimi dowolnie dysponować.

Jednocześnie chcemy przypomnieć, że szablony faktur dostępne w naszych programach można edytować. Zachęcamy, aby dodać do nich np. logo firmy. Niech profesjonalne i estetycznie wyglądające dokumenty staną się wizytówką Twojej firmy.

  • Paulina Chmielewska
  • 11/07/2018
Szanowny Użytkowniku :-)
W związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (znanym też jako „RODO”) chcielibyśmy Cię poinformować,
w jaki sposób przetwarzane są dane osobowe pozostawiane przez Ciebie podczas korzystania z serwisu BinSoft.
Zamykając ten komunikat, poprzez kliknięcie przycisku Akceptuję, wyrażasz zgodę na przetwarzanie tych danych, jak również na przyjmowanie na swoim urządzeniu tzw. plików cookies,
zarówno przez nas, tj. BinSoft Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Szczytnie, jak i przez naszych Zaufanych Partnerów - w celach marketingowych, włączając w to analizowanie i profilowanie.
Dokładne informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zachęcamy, zapoznaj się znią!

Akceptuję Nie akceptuję