19 Maj | Przydatna wiedza dla przedsiębiorcy

Jak założyć sklep internetowy?

W dobie szalejącej inflacji, wielu z nas szuka pomysłu na podratowanie domowego budżetu lub rozszerzenia działalności firmy. Jednym z takich sposób jest otwarcie sklepu internetowego. Co możesz sprzedawać? Prawie wszystko, a sprzedaż przez Internet jest dużo tańsza niż stacjonarna – nie potrzebujesz lokalu, często nie musisz mieć magazynu, a sprzedawać możesz nawet w czasie urlopu (wystarczy wydłużyć czas dostawy i poinformować o tym klientów). Jak założyć sklep internetowy? Sprawdź!

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Na początku warto zastanowić się, co chcesz sprzedawać. Możliwości jest wiele, a od rodzaju Twoich towarów i usług zależy tak naprawdę wszystko – wybór platformy dla sklepu, wygląd Twojego e-commerce, rodzaje dostawy, metody płatności itp.

Sprzedaż autorskich produktów w sklepie internetowym

Jeśli jesteś artystą lub masz ciekawe hobby, np. tworzysz lampy, kartki okazjonalne, zabawki z włóczki lub przerabiasz stare ubrania, z powodzeniem możesz je sprzedawać w Internecie.

Sprzedaż produktów cyfrowych w sklepie internetowym

Masz dużą wiedzę ekspercką w jakiejś dziedzinie? Zmonetyzuj ją w swoim sklepie internetowym. Poza produktami fizycznymi, możesz sprzedawać także produkty cyfrowe, m.in.:

  • Kursy online
  • Wzory umów
  • Notatki wizualne
  • Webinary
  • Nagrania
  • Poradniki wideo
  • Ścieżki muzyczne
  • Grafiki
  • Planery
  • Jadłospisy
  • Plany treningowe
  • Ebooki… i tym podobne.

Jedynym, co Ciebie ogranicza, jest Twoja wobrażnia… i wiedza. Produkt tworzysz raz, a sprzedajesz go wielokrotnie, tworząc doskonały dochód pasywny.

Dropshipping

W tym modelu Ty sprzedajesz produkty, ale do klienta wysyła je dostawca. Ty zarabiasz na różnicy między ceną hurtową a detaliczną. Nie musisz mieć magazynu, organizować wysyłek… Skupiasz się głównie na promocji produktów.

Rejestracja firmy dla sklepu internetowego

Już mam firmę i chcę mieć sklep internetowy

Jeśli już masz firmę, sprawdź, czy powinieneś dopisać nowe PKD, rozszerzając zakres jej działalności.

Jaką formę prawną wybrać dla sklepu internetowego?

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Zacznij od zarejestrowania Twojej firmy. Możesz wybrać JDG (jednoosobową działalność gospodarczą) i założyć firmę przez Internet. Pamiętaj o wyborze odpowiedniego PKD.

Spółka z o.o.

Obok JDG właśnie Sp. z o.o. jest jedną z często wybieranych form prawnych sklepów internetowych.

UWAGA: Jeśli na początku Twoja sprzedaż nie będzie na dużą skalę, a przychód nie przekroczy 50% minimalnego wynagrodzenia w Polsce, możesz spróbować działalności nierejestrowanej. To ciekawe rozwiązanie zwłaszcza, jeśli sprzedajesz rękodzieło. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Jaką platformę wybrać do sklepu internetowego?

Gotowy system SaaS

Wybierasz jeden z wariantów sklepu przygotowany przez daną firmą i opłacasz usługę w formie miesięcznego abonamentu. Każdy wariant to swego rodzaju pakiet wyposażony w odpowiednie narzędzia i funkcjonalności. Wystarczy, że zdecydujesz się na jedną z przygotowanych przez dostawcę opcji. Budowa sklepu przypomina często budowanie z klocków – łączysz ze sobą wybrane elementy. Najczęściej wybierasz jeden z gotowych szablonów, ewentualnie tworzysz własny za pomocą przygotowane przez producenta kreatora.

Rozwiązanie typu Open Source

Wybierając Open Source, możesz próbować postawić sklep samodzielnie lub zdecydować się na firmę, która taki sklep postawi dla Ciebie. Często sklep można przygotować korzystając tylko i wyłącznie z darmowych wtyczek. Tutaj już trzeba dysponować wiedzą programistyczną. Od tego, jak ta wiedza będzie rozległa, zależy to, jak działać będzie Twój sklep.

Usługa software house

Postawienie sklepu internetowego możesz zlecić agencji interaktywnej, która napisze dla Ciebie indywidualny kod i stworzy rozwiązanie dostosowane do Twoich potrzeb. Wówczas Twój sklep będzie niepowtarzalny, a Ty zwiążesz się z firmą dłuższą współpracą… Bo w końcu coś w sklepie trzeba będzie zmienić, zaktualizować lub poprawić.

Chcesz lepiej zrozumieć różnice między sklepem SaaS, Open Source oraz stworzonym indywidualnie? Pisaliśmy o tym tutaj!

Marketplace

Możesz sprzedawać w ramach wybranego portalu, np. Allegro, eBay, amazon.com. Wówczas nie tworzysz własnego sklepu e-commerce, a dostosowujesz swoje działania do regulaminu danego serwisu. Pamiętaj, prawdopodobnie zapłacisz prowizję od sprzedaży.

UWAGA: Jeśli wybierzesz sklep internetowy, dalej możesz sprzedawać swoje produkty na wybranych marketplace. Sprzedaż wielokanałowa zwiększy liczbę Twoich klientów. Upewnij się tylko, czy Twój sklep jest zintegrowany z daną platformą sprzedażową, jak np. mpFirma i bsxShop z Allegro. Znacznie ułatwi to Twoją codzienną pracę.

Jaką domenę wybrać dla sklepu internetowego?

Wybór domeny jest bardzo ważny. Będzie ona adresem Twojego sklepu internetowego, a więc powinna:

  • Bezwzględnie kojarzyć się z Twoją marką i Twoimi produktami
  • Być łatwa do zapamiętania dla klientów
  • Być kompletnie inna niż domeny Twojej konkurencji… Przecież nie chcesz, aby Twoi klienci trafiali do innych sklepów.

Dobrą praktyką jest domena identyczna jak nazwa sklepu, np. Sklep BinSoft.pl

Sprawdź, czy domena, która Ciebie interesuje jest wolna.

Jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego?

Od Twojego hostingu będzie zależał Twój spokojny sen. Po pierwsze chodzi o Twoje firmowe dane, po drugie – o dane Twoich klientów. Hosting często będzie wiązał się z platformą, na którą się zdecydujesz. Upewnij się, czy dane będą bezpieczne.

Wybierając sklep bsxShop stworzony przez BinSoft, automatycznie wybierasz bezpieczną usługę bsxCloud – chmurę, która nie tylko doskonale współpracuje ze sklepem bsxShop i aplikacją mpFirma, ale także bazę danych Twojego e-commerce, z którą połączenie zawsze jest szyfrowane z użyciem odpowiednich algorytmów.

Jakie metody płatności wybrać dla sklepu internetowego?

Do popularnych metod płatności należą:

  • DotPay
  • PayPal
  • PayU
  • Przelewy24

Twój wpływ na wybór bramki płatności będzie uzależniony od tego, na jaką platformę e-commerce się zdecydujesz. Wybierając SaaS, upewnij się, czy posiada integrację z bramką, na której Tobie zależy.

Kanały płatności

Każda z ww. metod płatności obsługuje różne kanały płatności, np.:

  • Transfery bankowe (szybki przelew i przelew tradycyjny)
  • Płatność kartą
  • Płatności mobilne
  • BLIK

Wybierając metodę płatności dla Twojego sklepu, sprawdź:

  • Kanały, jakie obsługuje
  • Wysokość prowizji, jaką zapłacisz
  • Czy jest obsługiwana przez wybraną przez Ciebie platformę e-commerce.

Jakie opcje dostawy powinien mieć sklep internetowy?

A jakie produkty sprzedajesz? Kto je kupuje?

Dostawa do punktu odbioru

W tej chwili wielu klientów wybiera dostawę do punktów odbioru. Ogromną popularnością cieszą się maszyny paczkowe – głównie Paczkomaty InPost. To niezwykle wygodna opcja, ponieważ klient ma określony czas na odbiór zamówienia i może zrobić to w wybranym przez siebie momencie, ale… nowej kanapy do paczkomatu nie zamówisz.

Kurier

Opcja dostawy kurierem, także ta z płatnością za zamówienie przy odbiorze, wydaje się być standardem w każdym sklepie internetowym. Wielu klientów wciąż ceni sobie tę opcję.

Odbiór osobisty

Odbiór osobisty jest najczęściej darmową opcją dostawy, dlatego cieszy się powodzeniem zwłaszcza, jeśli działasz w dużym mieście.

Broker kurierski

Możesz wybrać usługi brokera kurierskiego, dzięki temu będziesz mieć dostęp do ofert różnych usługodawców bez konieczności podpisywania umowy z każdym z nim. mpFirma posiada integrację z Furgonetką. Sprawdź, jak to działa.

UWAGA: Oprogramowanie do zarządzania Twoim sklepem internetowym powinno w łatwy sposób umożliwiać Tobie:

Jak stworzyć regulamin i politykę prywatności dla sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego

Tworząc regulamin i politykę prywatności dla swojego sklepu internetowego, możesz skorzystać z gotowych, dostępnych w Internecie wzorów lub zdecydować się na usługi profesjonalnej firmy, która przygotuje je dla Ciebie.

UWAGA: Nie kopiuj regulaminu z innego sklepu internetowego. Regulamin Twojego musi zawierać zapisy, dzięki którym Ty i Twoi klienci będziecie czuli się bezpiecznie.

Niezbędne elementy regulaminu sklepu internetowego

W każdym regulaminie sklepu internetowego muszą znaleźć się zapisy dotyczące:

  • Definicji takich pojęć jak: Sklep, Sprzedawca, Kupujący, Produkt
  • Zakresu działalności sklepu
  • Opisu sprzedawanych produktów/ usług
  • Form i kosztów dostawy
  • Gwarancji
  • Reklamacji
  • Zwrotów
  • Zasad zakupów produktów cyfrowych
  • Realizacji zamówienia

Polityka prywatności sklepu internetowego

Tworząc politykę prywatności, musisz uwzględnić w niej zapisy dotyczące:

  • Zakresu zbierania danych osobowych przez Twoją firmę
  • Celu i obszaru przetwarzania danych osobowych

Polityka prywatności musi być zgodna z RODO i obejmować m.in. dane niezbędne do złożenia zamówienia, dane podawane podczas korzystania z formularza kontaktowego umieszczonego w Twoim sklepie WWW czy plików cookies.

UWAGA: Na politykę prywatności duży wpływ ma wybrana przez Ciebie platforma sklepu internetowego. Upewnij się, czy od strony technicznej nad danymi Twoich klientów i Twoimi czuwa dostawca systemu, np. zabezpieczając dane przez atakami hakerskimi czy tworząc niezbędne kopie zapasowe.

Wielu z nas kupuje w sieci, dlaczego więc w nie zacząć w niej sprzedawać? W końcu każdy kiedyś gdzieś zaczynał. Do wyboru masz wiele platform e-commerce. Zdecyduj się na taką, która będzie nie tylko przyjazna dla Twoich klientów, lecz także wyposaży Ciebie i Twoją firmę w zestaw funkcjonalnych narzędzi. Decydując się na bsxShop zarządzany wprost z mpFirma, masz pewność, że Twój hosting będzie bezpieczny a Ty i Twój sklep zostaniecie otoczeni opieką programistyczną.

Aby Twoja firma mogła odnosić sukcesy

musisz wyposażyć ją w odpowiednie narzędzia